10 nasvetov za boleče noge

1. Pogosto masirajte noge

Masaža nog ter stopal v smeri proti stegnom, s katero sledite smeri venskega pretoka, poveča hitrost kroženja krvi v smeri proti srcu.DETRALEX_www_01.2.3.slika01

2. Nosite čevlje s primerno peto

Čevlji z visoko peto zmanjšajo površino, s katero se stopalo dotika tal, in s tem se zmanjša delovanje mišičnih črpalk, ki pri hoji črpajo kri iz ven proti srcu, kar povzroča zastajanje krvi. Čevlji s popolnoma ravnimi podplati pa površino čezmerno povečajo, zato je venski pritisk nezadosten. Priporočamo čevlje s peto, visoko od 3 do 4 cm.DETRALEX_www_01.2.3.slika02

3. Nosite primerna oblačila
Pretesna oblačila stiskajo vene in zavirajo pretok krvi. Izberite mehka oblačila in ne nosite preozkih hlač, steznikov, pasov ter kratkih nogavic s pretesno elastiko. Patent na zgornjem robu teh nogavic je pogosto pretesen in deluje kompresijsko, tako da celo ustavlja krvni obtok.DETRALEX_www_01.2.3.slika03

4. Med spanjem spodbujajte venski obtok
Preden greste spat, telovadite s podplati, tako kot bi vozili kolo. Noge med spanjem podložite, tako da bodo nameščene od 10 do 15 cm višje, s čimer boste zmanjšali venski zastoj med spanjem. Ravno tako ne pokrivajte preveč svojih nog, s čimer se boste izognili nepotrebnemu ogrevanju.DETRALEX_www_01.2.3.slika04

5. Zavedajte se, da lahko nekateri dogodki v vašem življenju, kot sta npr. nosečnost in jemanje kontracepcijskih tablet, povečajo vaše težave z venami
Bolezni venskega ožilja nog so zaradi vpliva hormonov, kot sta estrogen in progesteron, pogostejše pri ženskah. Estrogen zvišuje prepustnost ven, progesteron je odgovoren za raztezanje venskih sten. Med nosečnostjo se hormona izločata v velikih količinah, s čimer močno tvegate nastanek bolezni venskega popuščanja. Ta dva hormona sta prisotna tudi v kontracepcijskih tabletah.DETRALEX_www_01.2.3.slika05

6. Izogibajte se virom toplote
Spremembe temperature spremenijo delovanje venskega sistema. Neposredno izpostavljanje nog visoki temperaturi je škodljivo, ker povzroča razširitev ven. Zato se težave, kot so občutek težkih, utrujenih in napetih nog, še povečajo, ko noge grejemo. Izogibajte se vsem virom toplote: soncu, depilaciji z vročim voskom, blatnim kopelim, vročim kopelim, savni, toplim pregrinjalom, grelnim blazinam, gretju v avtomobilu ipd.DETRALEX_www_01.2.3.slika06

7. Izberite primeren šport
Najbolj dobrodejen šport za vzpodbujanje venskega pretoka je redna hoja v primerni obutvi. Stopalo, polno drobnih ven, deluje kot prava črpalka. Ob vsakem koraku gibanje podplata požene kri visoko v peto in meča, krčenje nožnih mišic pa požene kri proti srcu. Zelo primerni športi so tudi gimnastika, kolesarjenje, golf, ples ter plavanje, odsvetujemo pa športe, pri katerih poskakujete na mestu (tenis, squash, nogomet, rokomet, košarka ali tek na trših podlagah). Takšne športne aktivnosti namreč povzročajo neenakomeren ponavljajoč pritisk na venski sistem. Vene se zato razširijo, torej povečajo svoj premer, ter tako zmanjšajo venski pretok.DETRALEX_www_01.2.3.slika07

8. Izogibajte se zaprtju in zmanjšajte čezmerno telesno težo.
Uživajte živila, bogata z vlakninami, ki vsebujejo malo nasičenih maščob (maslo, rdeče meso) in pijte veliko vode (vsak dan vsaj liter in pol). Tako se boste izognili dvema pomembnima povzročiteljema visokega venskega tlaka: zaprtju ter čezmerni telesni teži. Izogibajte se tudi različnim snovem, ki delujejo spodbujevalno: čaj, kava, alkohol, tobak.DETRALEX_www_01.2.3.slika08

9. Ob vsaki priložnosti gibajte z nogami
Izogibajte se dolgotrajnemu stanju in sedenju (zlasti takemu s prekrižanimi nogami), saj vodita v vensko bolezen. Zaradi zakona težnosti povzročata zadrževanje krvi v venah, kar imenujemo venski zastoj ali venska staza. Če vaše delo poteka v takšnih okoliščinah, si večkrat na dan privoščite kratko hojo ali krožite s stopali. Na dolgih potovanjih z avtom, vlakom ali letalom bo redna kratkotrajna hoja na približno vsako uro prav tako pognala kri po venah.DETRALEX_www_01.2.3.slika09

10. Privoščite svojim nogam hlad
Mraz prija venam, ker jih krči. Tuširanje nog s hladno vodo pospeši delovanje ven, zmanjšuje občutek težkih nog ter omili bolečino. Tuširanje s hladno vodo pričnite pri gležnjih in nato približno minuto do dve postopno tuširajte navzgor proti stegnom. Hoja po vodi pa združuje čudovito kombinacijo hladu in fizične aktivnosti.DETRALEX_www_01.2.3.slika10

 

Viri:

  • Brošura Kronična bolezen ven, Servier Pharma d. o. o., DTXLP3 13/14

Strokovno pregledal: asist.mag. Matej Makovec, dr.med., specialist kirurg

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]